- Navigacija
s tipkovnico
2023
8. državno tekmovanje PIKO
Skupnost strojnih šol in Center RS za poklicno izobraževanje sta v sodelovanju s šolami izpeljala osmo državno tekmovanje iz risanja projekcij in kotiranja – PIKO 2022/23. Na njem so sodelovali dijaki srednjih šol tehniške usmeritve, ki se izobražujejo po programih SPI, SSI in PTI, in sicer na področjih strojništva, mehatronike, lesarstva in dijaki tehniške gimnazije. Na državno tekmovanje se je uvrstilo 47 dijakov iz prijavljenih srednjih šol, ki so izvedle šolsko predtekmovanje. Nagrade za najboljše dosežke so prejeli: za 1. mesto Pečar Nejc iz TŠC Maribor, za 2. mesto Ivančič Peter iz ŠC Postojna, Srednja šola Postojna in za 3. mesto Juršnik Matic iz TŠC Maribor.
Vir: Center RS za poklicno izobraževanjePresoja kakovosti grškega sistema poklicnega izobraževanja in usposabljanja
Predstavnica nacionalne točke EQAVET na CPI-ju se je v preteklem tednu udeležila presoje kakovosti grškega sistema poklicnega izobraževanja in usposabljanja, kjer je poleg predstavnikov in predstavnic nacionalnih točk EQAVET Madžarske, Nemčije, Luxemburga in Hrvaške sodelovala v vlogi presojevalke. Tema presoje je bila metodologija zagotavljanja kakovosti šol, ki so ponudnice in izvajalke začetnega poklicnega izobraževanja. Izhodišče presoje je bilo grško samoevalvacijsko poročilo, na osnovi katerega smo izvedli intervjuje s predstavniki nacionalne ravni in grških poklicnih šol. Na tej osnovi smo presojevalci pripravili povratno informacijo s predlogi za nadaljnji razvoj metodologije, priročnika in drugih oblik grške nacionalne podpore šolam pri zagotavljanju kakovosti.
Vir: Center RS za poklicno izobraževanjeMoje podjetje 2023
V petek, 5. 5. 2023 se je odvilo finale že 10. Junior Achivemnt nacionalno tekmovanje programa Moje podjetje, ki smo ga izvedli na na Gospodarski zbornici Slovenije. Na njem se je predstavljalo 25 najboljših dijaških podjetij, ki so člane žirije prepričali s 3 minutnim »pitchem« in postavitvijo stojnice. Prvo mesto na tekmovanju in vozovnico za evropsko tekmovanje GEN-E 2023 si je prislužilo podjetje SHREDDER TEAM d.d. (Gimnazija Jurija Vege Idrija), ki ga vodijo dijaki Miha Smrdelj, Jan Razpet, Andrej Rojc in Jernej Kavčič, pod mentorstvom prof. Tanje Pirih. Podjetje Shredder d.d. izdeluje mline za mletje odpadne plastične embalaže v obliki gospodinjskega aparata. Izdelek so poimenovali PLASTOŽER. Več informacij o dogodku in zmagovalcih smo vam pripravili na spletni strani.
Prvo mesto na tekmovanju in vozovnico za evropsko tekmovanje GEN-E 2023 si je prislužilo podjetje SHREDDER TEAM d.d. (Gimnazija Jurija Vege Idrija), ki ga vodijo dijaki Miha Smrdelj, Jan Razpet, Andrej Rojc in Jernej Kavčič, pod mentorstvom prof. Tanje Pirih.
Podjetje Shredder d.d. izdeluje mline za mletje odpadne plastične embalaže v obliki gospodinjskega aparata. Izdelek so poimenovali PLASTOŽER.
Več informacij o dogodku in zmagovalcih smo vam pripravili na spletni strani.
Vir: Center RS za poklicno izobraževanjePotrebujemo v Sloveniji novo reformo sistema vzgoje in izobraževanja?
V četrtek 23. marca 2023 je v Cankarjevem domu v organizaciji Zveze društev pedagoških delavcev Slovenije potekal strokovni posvet z naslovom »Potrebujemo v Sloveniji novo reformo sistema vzgoje in izobraževanja?«. Na posvetu je s svojimi prispevki sodelovalo več strokovnjakov, ki so se s svojega vidika opredelili od potrebnosti nove šolske reforme oziroma so opozarjali na kaj pri reformi ne smemo pozabiti.
Program si lahko ogledate na spletni strani Zveze društev pedagoških delavcev Slovenije.
V popoldanskem delu je potekala okrogla miza »(Pre)mislimo prenovo«, kjer so organizatorji za eno mizo povabi ključne deležnike prenove.
Minister za vzgojo in izobraževanje dr. Darjo Felda je mnenja, da je trenutno preveč osredotočenosti posamezni predmet, premalo povezovanja in osmišljenja znanja. Vzgoja pa je vsaj toliko, če ne bolj pomembna od izobraževanja.
Dekan Pedagoške fakultete v Ljubljani UL in vodja delovne skupine za pripravo Nacionalnega programa vzgoje in izobraževanja (NPVI) pri MVI, dr. Janez Vogrinc je izpostavil, da je nerealno vnaprej pripraviti natančno časovnico NPVI, ampak moramo slediti spremembam, ki se dogajajo na področju vzgoje in izobraževanja in jih upoštevati pri njeni pripravi. Ključno je, da so vsi deležniki seznanjeni z vsemi sočasnimi procesi, ki odvijajo na tem področju. Vzgoja in izobraževanje je živ proces, upoštevajoč to, se oblikuje program NPVI.
Direktor zavoda za šolstvo dr. Viko Logaj je podal dejstvo, da je učni načrt en del, ki tvori celoto pri delu z učenci. Analiza učnih načrtov se je začela štiri leta nazaj in ji bo, glede na izsledke, sledila prenova.
Direktor CPI mag. Janez Damjan je podal podatke, da je bil sistem poklicnega in strokovnega izobraževanja pripravljen v devetdesetih letih, ko se je vpisovala 30.000 dijakov in je v veljavi še danes, ko se vpisuje precej manj dijakov (20.000). Generacija pa se ni prestrukturirala samo številčno, temveč tudi umsko.
Direktorica Andragoške zavoda Slovenije dr. Nataša Potočnik je poudarila, da je izobraževanje za pridobitev izobraževanja ključna prioriteta in zato odrasli pri prenovi sistema ne smejo biti pozabljeni. Odrasle je potrebno spodbujati k izobrazbi in posledično pomisliti na njih pri prenovi vseh procesov.
Direktorico ŠC Ljubljana Nives Počkar je zanimalo, kje jih vidijo drugi in kje so zainteresirano vodstveni delavci in kako to kažejo. Pri prenovi poklicnega in strokovnega izobraževanja že sodelujejo in bi si (najbrž) tega želeli tudi drugod.
Vir: Center RS za poklicno izibraževanjePovzetek končnega evalvacijskega poročila projekta Goal – Svetovanje odraslim v izobraževanju
Povzetek predstavlja enega od rezultatov v mednarodnem Erasmus KA3+ projektu GOAL – Svetovanje odraslim v izobraževanju (februar 2015–januar 2018). Glavni namen projekta je bil razviti ali razširiti obseg svetovanja za odrasle z nižjo kvalifikacijo v šestih državah: v Belgiji (Flandriji), Češki republiki, na Islandiji, v Litvi, na Nizozemskem in v Sloveniji.
Vir: Center RS za poklicno izibraževanjePraznovali smo 20. obletnico mreže ReferNet v Sloveniji
V četrtek, 12. 1. 2023, je v prostorih Cubo Golf Smlednik potekal dogodek ob 20. obletnici mreže ReferNet. Mrežo je ustanovil Evropski center za razvoj poklicnega usposabljanja (Cedefop), ki je osrednja evropska ustanova za poklicno izobraževanje.
Dogodka se je v živo udeležilo 54 udeležencev, predstavnikov Ministrstva za izobraževanje znanost in šport, Državnega izpitnega centra, Andragoškega centra Slovenije, Zavoda RS za zaposlovanje, ENIC/NARIC, Obrtno-podjetniške zbornice Slovenije, Šolskega centra Nova Gorica, Šolskega centra Škofja Loka, Lesarske šole Maribor in Šolskega centra Ljubljana.
Na začetku sta udeležence pozdravila direktor CPI mag Janez Damjan in predstavnica MIZŠ Teja Dolgan. V nadaljevanju je sledila predstavitev Cedefopa in načina dela mreže ReferNet (Loukas Zahilas, Cedefop) ter predstavitve podatkov in poročil za Slovenijo (Metka Šlander, CPI). Posebna pozornost je bila posvečena orodju Poklicno izobraževanje v Evropi, ki ga je v posneti prezentaciji predstavil Cedefopov strokovnjak Ilias Livanov, ter Evropskemu indeksu spretnosti, ki ga je prav tako na daljavo opisal Cedefopov strokovnjak Dmitrijs Kulss.
Uporabniško izkušnjo z orodji in informacijami, ki jih ponuja Cedefop, je prikazala Tanja Čelebič iz Urada RS za makroekonomske analize in razvoj.
V zaključku pa je Darko Mali iz CPI predstavil še druge stične točke sodelovanja Centra RS za poklicno izobraževanje in Cedefopa (na primer Pregled vajeništva v Sloveniji), izpostavil pa je sodelovanje v sklopu oblikovanja vizije poklicnega izobraževanja v Sloveniji, ki se je porodilo ob spremljanju širokega raziskovalnega projekta Poklicno izobraževanje in usposabljanje v Evropi 1995 – 2035.
Vir: Center RS za poklicno izibraževanje2022
Znani zmagovalci SloveniaSkiils 2022, ki potujejo na EuroSkills 2023
Na slavnostnem zaključku 7. nacionalnega tekmovanja SloveniaSkills, ki je potekalo v Modri dvorani Mednarodno obrtnega sejma v Celju, je zbrane nagovorili minister Luka Mesec. Poudaril je, da je tekmovanje, ki smo mu priča, in veliko zanimanje za poklice, znanilec drugačne prihodnosti. Mlade je spodbudil, da ne glede na to, kaj delaš, da je bistveno, da si v tem dober in da se zmoreš celo življenje učiti od vseh, od vsakogar in iz vsake izkušnje. Pohvalil je tekmovanje in čestital vsem tekmovalcem.
Spodbudno popotnico v delo in vseživljenjsko izobraževanje je mladim tekmovalcem namenil tudi Janez Damjan, direktor CPI, ki je organizator tekmovanja SloveniaSkills. Pomen promocije poklicnega izobraževanja in povezovanja izobraževanja, gospodarstva in politike, je izpostavila Jasna Rojc, v.d. generalne direktorice Direktorata za srednje in višje šolstvo ter izobraževanje odraslih na MIZŠ.
Danijel Lamperger, direktor OZS, je čestital celotni ekipi, ki je organizirala SloveniaSkills, mladim tekmovalcem pa zaželel, da naj kljub odličnosti svoj poklic opravljajo s ponosom in ga izpilijo do mojstrstva. OZS je vsem tekmovalcem podaril nova znanja v obliki brezplačne udeležbe na kateremkoli seminarju, ki si ga bodo izbrali v roku enega leta.
Zmagovalci SloveniaSkiils 2022, tekmovalo je več kot 80 tekmovalcev, ki so si prislužili vstopnico za prestižno evropsko tekmovanje EuroSkills 2023 so:
Jan Kožuh, ŠC Škofja Loka v stavbnem mizarstvu
Jurij Sitar in Žiga Kralj, Vegova LJ v IKT
Jan Rutar in Val Matović, ŠC Celje v mehatroniki
Matija Cotič, BIC Ljubljana v kuharstvu
Anže Zdešar, BIC Ljubljana v strežbi
Ana Gjerkeš, ŠHVU Celje v aranžerstvu
Katja Vačovnik, ŠHVU v cvetličarstvu
Héctor Alfredo Bejaran Hernandez, Sojer d.o.o. v frizerstvu
Irena Čepon, Domplesk d.o.o. v slikopleskarstvu
Sibila Leskovec, VSŠ Sežana v kamnoseštvu
Ognjen Devič, ŠC Škofja Loka v pohištvenem mizarstvu
Dogodek je z glasbenimi točkami popestril Jazz Kvintet iz Gimnazije Celje – Center, program sta povezovala dijaka iste gimnazije
Vir: Center RS za poklicno izobraževanjeKdo si bo priboril vstopnico za EuroSkills 2023?
17.9.2022 so s tekmovanji zaključili frizerji, aranžerji, mehatroniki, slikopleskarji, pohištveni mizarji in kamnoseki. Kdo si bo priboril vstopnico za EuroSkills 2023 v vseh 11 panogah, bo znano 18.9.2022. Na slavnostnem zaključku 7. nacionalnega tekmovanja SloveniaSkills bodo podeljene nagrade najboljšim trem v posamezni panogi.
Sobotni deževni dan je privabil številne družine tudi na našo stojnico CPI in individualno karierno svetovanje. Tekmovališče SloveniaSkills in stojnico CPI sta ta dan obiskala ministrica Tanja Fajon in minister Matjaž Han ter častni konzul RS v Senegalu Mamadou Moustapha Sarr.
Vir: Center RS za poklicno izobraževanjeCPI dobitnik dveh priznanj na MOS-u
Center RS za poklicno izobraževanje je na MOS-u prejel dve priznanji, in sicer Posebno priznanje prireditelja MOS in Posebno sejemsko priznanje 2022, ki nam ga je podelila Obrtno-podjetniška zbornica Slovenije za izvedbo državnega tekmovanja mladih strokovnjakov v poklicnih spretnostih SloveniaSkills 2022.
Tekmovališče SloveniaSkills in stojnico CPI so danes obiskali minister Marjan Šarec, nekateri poslanci Državnega zbora ter predsednik in člani Državne komisije za poklicno maturo.
Danes so s tekmovanji pričeli frizerji, aranžerji, mehatroniki, slikopleskarji in pohištveni mizarji, kamnoseki pa so s tekmovanjem po včerajšnjem začetku nadaljevali.
Pestro dogajanje se je nadaljevalo tudi na stojnici CPI z aktivnostmi poklicnega informiranja in svetovanja.
Vir: Center RS za poklicno izobraževanjeZaključena nekatera tekmovanja – cvetličarski izdelki kreativni, zanimivi, barvno usklajeni
Drugi dan tekmovanja SloveniaSkills, ki je potekalo na MOS-u, so se tekmovalci pomerili v zaključnih bojih v petih panogah: cvetličarstvo, IKT, strežba, kuharstvo in stavbno mizarstvo. Začela so se tudi tekmovanja v kamnoseštvu. Tekmovanja so z zanimanjem spremljali osnovnošolci in dijaki iz cele Slovenije ter ostali obiskovalci sejma.
Simon Ogrizek, predsednik Sekcije cvetličarjev in vrtnarjev pri OZS, nam je navdušeno povedal: »Danes smo zaključili tekmovanje mladih cvetličark, ki so se pomerile v aranžiranju cvetja, in sicer v petih zanimivih temah. Moram reči, da je delo, ki smo ga vložili vanje v preteklem letu skozi vse delavnice in izobraževanja, res obrodilo sadove. Izdelki, ki so jih udeleženke izdelale, so kreativni, zanimivi, barvno usklajeni, seveda je potrebno še kar nekaj detajlov dodelati, ampak zvezde se ne rodijo, temveč jih izpilimo.«
Na CPI-jevi stojnici so potekale številne zanimive aktivnosti, svetovalnica o izbiri poklicne poti za mlade in svetovanje za odrasle, predstavitve nacionalnih koordinacijskih točk: Europass, SOK, NPK, EQAVET in Refernet. Mladi in mladi po srcu so vrteli kolo sreče, obiskala nas je tudi predsednica Sveta zavoda CPI Maja Krušič Šega.
Minister Matjaž Han obiskal SloveniaSkills 2022
Na Mednarodnem obrtno-podjetniškem sejmu v Celju je od 14. do 18. septembra potekalo 7. nacionalno tekmovanje mladih strokovnjakov v poklicnih spretnostih SloveniaSkills 2022.
Prvi dan so se tekmovalci pomerili v štirih poklicih: cvetličarstvo, IKT, strežba, kuharstvo, stavbno mizarstvo. Njihovo strast do dela in inovativne ideje je ob ogledu tekmovališča pohvalil tudi minister za gospodarski razvoj in tehnologije Matjaž Han.
Zmagovalci državnega tekmovanja mladih strokovnjakov v poklicnih spretnostih si bodo priborili vstopnico za udeležbo na prestižnem mednarodnem tekmovanju v poklicnih spretnostih, EuroSkills 2023.
Poleg tekmovanja so danes potekale številne zanimive aktivnosti na področju poklicne orientacije na stojnici CPI, kjer so se mladi obiskovalci lahko udeležili svetovanja o izbiri svoje poklicne poti, se naučili izpolniti svoj Europass življenjepis, spoznali izobraževalne programe ter šole, ki jih izvajajo.
Vir: Center RS za poklicno izobraževanje2021
Konferenca o prihodnosti Evrope
Konferenca o prihodnosti Evrope je edinstvena priložnost za evropske državljanke in državljane, da razpravljajo o izzivih in prednostnih nalogah Evrope.
Ne glede na to, od kod prihajate ali kaj počnete, lahko na vzpostavljeni interaktivni večjezični digitalni platformi izrazite svoje mnenje o prihodnosti, ki si jo želite za Evropsko unijo, in prispevate k njenemu oblikovanju.
Zaključki v okviru konference naj bi bili oblikovani do pomladi 2022, da bi se zagotovile smernice o prihodnosti Evrope.
Kako lahko poveste svoje mnenje?
Vsi udeleženci lahko izbirajo med različnimi temami, med drugim tudi s področja poklicnega in strokovnega izobraževanja ter usposabljanja. Vaše zamisli se bodo zbirale, analizirale in objavljale na platformi med celotno konferenco. Na njihovi podlagi bodo v okviru evropskih okroglih miz z državljankami in državljani ter plenarnih zasedanj potekale razprave.
Končni izidi konference bodo predstavljeni v poročilu predsednikom Evropskega parlamenta, Sveta in Evropske komisije, na podlagi katerega bodo v okviru svojih pristojnosti tudi ukrepali.
Vir: Center RS za poklicno izobraževanje
CRUM – učna mesta v šolskem letu 2020/2021
CRUM je zbirka podatkov o delodajalcih v Sloveniji, ki ponujajo verificirana učna mesta za praktično usposabljanje z delom (PUD) in vajeništvo v tekočem in naslednjem šolskem letu. Register združuje podatke Gospodarske zbornice Slovenije (GZS), Obrtno-podjetniške zbornice Slovenije (OZS) in Trgovinske zbornice Slovenije (TZS).
CRUM
Po podatkih, zbranih v CRUM, je v šolskem letu 2020/2021 verificirana učna delovna mesta za programe srednjega poklicnega in strokovnega izobraževanja ponujalo 512 poslovnih subjektov, ki so skupno ponujali 4.627 verificiranih učnih mest, od tega 3.953 (85 %) za PUD in 674 (15 %) za vajeništvo.
Največ poslovnih subjektov je učna mesta ponujalo v Osrednjeslovenski statistični regiji, kjer je bila tudi največ ponujenih učnih mest (21 % od vseh ponujenih učnih mest za PUD in vajeništvo skupaj).
Največ ponujenih učnih mest je bilo za program srednjega poklicnega izobraževanja Trgovec (16 % od vseh ponujenih učnih mest).
Učna mesta za PUD
V šolskem letu 2020/2021 je bilo za programe srednjega poklicnega in strokovnega izobraževanja skupno ponujenih 3.953 učnih mest za PUD. Največ učnih mest za PUD je bilo ponujenih v Podravski regiji (20 % od vseh ponujenih učnih mest za PUD). Največ ponujenih učnih mest za PUD je bilo za program srednjega poklicnega izobraževanja Trgovec (18 % od vseh ponujenih učnih mest za PUD). Sledita mu program srednjega strokovnega poklicnega izobraževanja Strojni tehnik (7 %) in program srednjega poklicnega izobraževanja Avtoserviser (6 %).
Učna mesta za vajeništvo
V šolskem letu 2020/2021 se je vajeniška oblika poklicnega izobraževanja izvajala v 12 programih srednjega poklicnega izobraževanja. Skupno je bilo za te programe ponujenih 674 učnih mest.
Največ učnih mest za vajeništvo je bilo ponujenih v Osrednjeslovenski (25 % od vseh ponujenih učnih mest za vajeništvo) in Gorenjski regiji (25 % od vseh ponujenih učnih mest za vajeništvo).
Največ ponujenih učnih mest za vajeništvo je bilo za program srednjega poklicnega izobraževanja Oblikovalec kovin – orodjar (26 % od vseh ponujenih učnih mest za vajeništvo). Sledita mu program srednjega poklicnega izobraževanja Mizar (19 %) in program srednjega poklicnega izobraževanja Strojni mehanik (17 %).
Vir: Center RS za poklicno izobraževanje
Srečanje skupine visokih uradnikov na področju izobraževanja in usposabljanja
Sestanek skupine uradnikov na visoki ravni na področju izobraževanja in usposabljanja bo 6. julija 2021. Sestanek omogoča državam članicam prostor za razpravo o evropski izobraževalni politiki in uresničevanju evropskega izobraževalnega prostora ter za pospeševanje trenutnega razvoja. Plenarno zasedanje in delo v manjših skupinah bo priložnost za tematske prispevke in podrobne razprave o temah EU o izobraževanju in usposabljanju.
Sestanek omogoča državam članicam prostor za razpravo o evropski izobraževalni politiki in uresničevanju evropskega izobraževalnega prostora ter za pospeševanje trenutnega razvoja. Plenarno zasedanje in delo v manjših skupinah bo priložnost za tematske prispevke in podrobne razprave o temah EU o izobraževanju in usposabljanju.
Vir: Republika SlovenijaRaziskava ETF o mikrokvalifikacijah
Tradicionalno izobraževalno okolje se hitro spreminja. Vse večja konkurenčnost na trgu dela vodi v to, da učeči se posamezniki čedalje bolj iščejo hitre poti za pridobivanje novih veščin in kompetenc.
ETF (Evropska fundacija za usposabljanje) je v ta namen pripravila raziskavo, s katero želi izvedeti, v kolikšni meri so učenci, izvajalci izobraževanja in podjetja seznanjeni z mikrokvalifikacijami in njihovo uporabo. Raziskava bo odprta do 5. julija. Izpolnjevanje vam bo vzelo 15-20 minut.
Vljudno vabljeni, da sodelujete in izpolnite raziskavo na ETFMicrocredentialsSurvey2021.
Vir: Center RS za poklicno izobraževanjeUčitelji v Evropi: kariere, razvoj in blagostanje
Učitelji imajo bistveno vlogo v kakovostnem učnem procesu in korenito sooblikujejo učno izkušnjo učečih se. Pandemija in zaradi nje hiter prehod iz neposrednega učenje v živo na izobraževanja na daljavo je bolj kot kadar koli doslej razkrila pomen učiteljev za delovanje družbe. Po eni strani se vloga učiteljev razvija – pojavljajo se nove zahteve, pričakovanja, tudi nove odgovornosti, po drugi strani pa ta poklic doživlja krizo. Poročilo Teachers in Europe Carreers, Development and Well-being se osredotoča na učitelje v nižjem sekundarnem izobraževanju (ISCED 2). Prikazuje, kako lahko nacionalne politike in predpisi prispevajo h krepitvi učiteljskega poklica, in osvetljuje več ključnih vidikov življenja učiteljev, kot so delovni pogoji, karierni razvoj in dobro počutje.
Vir: Andragoški center SlovenijePraktično izobraževanje
Pripravili smo Priporočila za načrtovanje in izvajanje praktičnega izobraževanja, ki obsegajo smernice za uporabo prostora in opreme pri izvajanju praktičnega pouka v specializiranih učilnicah na šoli in priporočila za načrtovanje in izvajanje praktičnega usposabljanja dijakov z delom pri delodajalcih.
Vir: Center RS za poklicno izobraževanjePoročilo o pregledu stanja na področju spremljanja poklicnega in strokovnega izobraževanja v Evropi
Poročilo o pregledu stanja na področju spremljanja poklicnega in strokovnega izobraževanja v Evropi
Poročilo o pregledu stanja na področju spremljanja poklicnega in strokovnega izobraževanja v Evropi je nastalo kot zaključna aktivnost po opravljenih študijskih obiskih 6 evropskih držav, izvedenih z namenom spremljanja in razvoja kakovosti na sistemski (nacionalni) ravni, v okviru projekta EQAVET za obdobji 2017 – 2019 in 2019 – 2021. Projekt izvaja CPI kot EQAVET Nacionalna referenčna točka.
Poročilo v uvodu pojasni razloge za spremjanje stanja na področju poklicnega in strokovnega izobraževanja, v nadaljevanju pa na kratko povzema bistvene značilnosti spremljanja zaposljivosti, oziroma nahajanja absolventov poklicnega in strokovnega izobraževanja v šestih evropskih državah: Avstrija, Finska, Madžarska, Nizozemska, Nemčija in Hrvaška. V zaključku povzame še ugotovitve za Slovenijo pri spremljanju absolventov srednjega poklicnega in strokovnega izobraževanja ter ponuja razmislek o
V procesu spremljanja karierne poti diplomantov si zastavljamo vprašanja kot so: kje so diplomanti v določenem času po zaključku izobraževanja, ali so zaposleni, v nadaljnjem izobraževanju ali brezposelni; kje se zaposlujejo; kakšna so njihova delovna mesta; koliko so uspešni pri nadaljnjem izobraževanju; ali so delodajalci z njihovim znanjem zadovoljni; v kolikšni meri jim v izobraževanju pridobljena znanja pomagajo na delovnem mestu oz. pri nadaljnjem izobraževanju itd… Tovrstni podatki nas zanimajo v relaciji do različnih dejavnikov, kot so izobraževalni program, strokovni sektor, oblika izobraževanja (šolska ali vajeniška), starost diplomantov (ali gre za dijake ali odrasle osebe), spol, regija, SES, pripadnost različnim ranljivim skupinam diplomantov ipd. Na osnovi tovrstnih analiz lahko sklepamo o uravnoteženosti med izobraževalno ponudbo na eni strani in potrebami trga dela na drugi ter ugotavljamo, kako učinkovit je izobraževalni sistem pri podpori različnih skupin udeležencev na njihovi kasnejši karierni poti in pri njihovem siceršnjem spoprijemanju z izzivi življenja. Tovrstne povratne informacije nam omogočajo, da se lahko hitro odzivamo z nadgrajevanjem izobraževalne ponudbe tako na ravni celotnega sistema PSI kot na ravni posameznih izvajalcev, ki se lahko še dodatno prilagajajo tako specifičnim potrebam svojega lokalnega okolja kot tudi posebnostim populacije dijakov, ki se pri njih izobražuje.
Vir: Center RS za poklicno izobraževanje
Razvoj veščin za blockchain tehnologijo na pravi način
Center RS za poklicno izobraževanje začenja s projektom CHAISE “oblikovanje evropske strategije za razvoj blockchain (tehnologija veriženja podatkovnih blokov) veščin”.
Evropa je na dobri poti, da postane vodilna v tekmi razvoja »blockchain« tehnologij, pri čemer pa pomanjkanje digitalnih veščin lahko predstavlja oviro.
Cilj novega CHAISE projekta je, kar je spodbudila tudi Evropska komisija, oblikovanje strategije za razvoj novih veščin kot odgovor na pomanjkanje kakovostnega kadra v blockchain in DL tehnologiji (Distributed ledger technologies) v Evropi.
Center RS za poklicno izobraževanje se je pridružil konzorciju CHAISE z evropskim konzorcijem najboljših deležnikov na področju blockchain inovacij in razvoja znanj. V štiriletnem projektu bo razvit program usposabljanja za blockchain in DL tehnologije ter prvi poklicni profil na področju blockchain tehnologije. S tem bomo omogočili prenos novih in sodobnih znanj, kompetenc in veščin v digitalnem okolju blockchain tehnologije, kar podpira evropske smernice in strateške razvojne cilje.
Industrija, proizvodnja, kmetijstvo, tehnologija: Evropa ima vodilni položaj v številnih sektorjih, ki lahko uspešno uporabljajo blockchain ali druge DT tehnologije. Hkrati pa pomanjkanje digitalnih veščin v Evropi ovira in upočasnjuje inovacije v tej in v drugih nastajajočih tehnologijah. Da bi preprečil to dinamiko in zapolnili to vrzel, je konzorcij, katerega del smo, začel nov projekt CHAISE za zagotavljanje »blockchain veščin za Evropo«.
Od 18. do 20. novembra 2020 se je s prvim projektnim sestankom uradno začela nova štiriletna pobuda. Projekt CHAISE ni le še en evropski projekt, pač pa Evropska komisija pričakuje oblikovanje evropske strategije razvoja veščin na področju blockchain tehnologij, ki jo Evropa potrebuje.
Razvoj veščin za blockchain tehnologijo na pravi način
Konzorcij projekta, ki ga vodi Univerza Claude Bernard Lyon 1 (UCBL), sestavljajo evropski in svetovni voditelji na področju blockchain in DLT, vključno z akademskimi partnerji, partnerji s področja industrije, drugimi organizacijami posameznih sektorjev ter skupnostmi.
V projektu bo razvit program usposabljanja v 11 jezikih EU z inovativnim pristopom: poleg tehničnih veščin, značilnih za blockchain / DLT, bo učni načrt vključeval tudi mehke veščine, ki ustrezajo specifičnim potrebam sodobnih delovnih okolij (reševanje problemov, timsko delo ter usmerjenost k strankam in podjetniška miselnost).
Poleg tega bodo vsa učna gradiva, razvita v okviru projekta, združena v odprti spletni tečaj. Ne nazadnje bo v sklopu projektu CHAISE razvit tudi prvi poklicni profil “specialist za veriženje blokov” v skladu z obstoječimi kompetencami in kvalifikacijskimi okviri ter z namenom zagotavljanja skupnega jezika v opisu digitalnih veščin.
Več informacij o projektu bo v kratkem dostopnih na spletni strani projekta ter na družbenih omrežjih.
Vir: Center RS za poklicno izobraževanje
2020
Evropski indeks spretnosti
Cedefop je izdal Evropski indeks spretnosti (ESI) za leto 2020, ki meri uspešnost sistemov izobraževanja in usposabljanja v 31 evropskih državah: EU-27, Združeno kraljestvo, Islandija, Norveška in Švica.
Za učinkovit sistem spretnosti je pomemben ne le ustrezen razvoj spretnosti, temveč tudi zagotovitev dobrega prehoda z izobraževanja na delo in ustrezno ujemanje pridobljenih spretnosti s tistimi, ki so potrebne na delovnem mestu. ESI pomaga posameznim državam, da lahko primerjajo med seboj svoje dosežke in ugotovijo, katera področja je mogoče izboljšati in kje najti najboljše prakse. Evropski indeks spretnosti temelji na treh stebrih: razvoju spretnosti, aktivaciji spretnosti in ujemanju spretnosti. Vsako področje je razdeljeno na dve podpodročji, ki vsebujeta 2 do 3 kazalnike. ESI ima vrednosti med 0 in 100, kjer 100 pomeni največjo vrednost.
Slika: Evropski indeks spretnosti
Slovenija visoko v primerjavi z drugimi državami
Slovenija se po indeksu leta 2020 uvršča na 3. mesto med 31 evropskimi državami, kar jo postavlja v skupino vodilnih držav, zajetih v Evropski indeks spretnosti. Najvišje, na 5. mesto, se uvršča na področju razvoja spretnosti, pri aktivaciji spretnosti je na 6. mestu, najnižje, na 9. mesto, a še vedno v zgornjo tretjino evropskih držav, pa se uvršča pri ujemanju spretnosti.
Leta 2018 je bila Slovenija uvrščena na 6. mesto. Svojo uvrstitev je izboljšala zaradi napredka na področjih aktivacije spretnosti in ujemanja spretnosti.
Čeprav je Slovenija z uvrstitvijo na 3. mesto lahko zadovoljna, nam ESI kljub temu kaže, na katerih področjih lahko stanje še izboljšamo. ESI lahko na ta način postane orodje odločevalcev pri načrtovanju strategije razvoja znanja in spretnosti tako v posamezni državi kot na ravni Evropske unije.
Vabimo vas, da si ogledate Evropski indeks spretnosti na:
www.cedefop.europa.eu/en/publications-and-resources/data-visualisations/european-skills-index
Individualizacija učenja - video predstavitve
V okviru projekta Prenova poklicnega izobraževanja v letih 2016-2021 smo na Centru RS za poklicno izobraževanje pripravili sklop petih videoposnetkov, na katerih je predstavljeno izvajanje individualizacije učenja na šolah, ki so sodelovale v projektu. Videoposnetki so pripravljeni v sodelovanju s šolskimi razvojnimi timi projekta MIND+, ki so načela individualizacije preizkušali v praksi z enim oddelkom dijakov.
Praktične primere načrtovanja in izvedbe v različnih programih srednjega poklicnega izobraževanja si lahko ogledate na teh povezavah:
Šolski center Novo mesto (Srednja zdravstvena in kemijska šola)
Srednja frizerska šola Ljubljana
Biotehniški izobraževalni center Ljubljana (Živilska šola)
Šola za hortikulturo in vizualne umetnosti Celje
Srednja gozdarska in lesarska šole Postojna
Individualizacija učnega procesa: Koncept individualizacije učenja poskuša upoštevati dijakove cilje in zmožnosti ter pouk organizirati tako, da s kombiniranjem učnih metod, oblik dela, tempa, obsegom pomoči dijakom ipd. ustvarjamo optimalne pogoje za učenje vsakega dijaka. Tudi pri načrtovanju individualiziranega pouka izhajamo iz ciljev izobraževalnega programa, a hkrati veliko pozornost namenjamo spoznavanju dijakov, njihovih ciljev, zmožnosti ter postopnem prenašanju odgovornosti za učenje na dijaka. Pri načrtovanju in ustvarjanju spodbudnih učnih okolij izhajamo iz razmislekov katere standarde znanja želimo pri dijakih razviti in katere didaktične dejavnosti njihov razvoj podpirajo.
Projekt delno sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada. Program se izvaja v okviru Operativnega programa za izvajanje Evropske kohezijske politike v obdobju 2014–2020, prednostne osi 10: »Znanje, spretnosti in vseživljenjsko učenje«, prednostne naložbe 10.1: »Krepitev enake dostopnosti vseživljenjskega učenja za vse starostne skupine v formalnem, neformalnem in priložnostnem okolju, izpopolnjevanje znanj, spretnosti in kompetenc delovne sile ter spodbujanje prožnih možnosti učenja, vključno prek poklicnega usmerjanja in variiranja pridobljenih kompetenc«, specifičnega cilja 3: »Spodbujanje prožnih oblik učenja ter podpora kakovostni karierni orientaciji za šolajočo se mladino na vseh ravneh izobraževalnega sistema.
Vir: Center RS za poklicno izobraževanje
Odprte prijave na Young Climathon Slovenija 2020
Odprte so prijave na mladinski podnebni hekaton za reševanje podnebnih izzivov, ki jih bodo v letošnjem letu prispevali nosilci izzivov z območja Vipavske doline. Učenci in dijaki, učitelji ter strokovnjaki se boste skupaj lotili vprašanj, ki jih bosta prispevala Občina Ajdovščina in podjetje Mlinotest.
Young Climathon bo potekal v soboto, 28.11.2020 med 10.00 in 17.30 uro v spletnem okolju Zoom.
Brezplačno se kot posamezniki lahko prijavite učenci zadnje triade in dijaki vseh srednjih šol v starosti med 12 in 18 let, prijave skupin pa pošljite na e-naslov jerneja.pirnat@ki.si
Vzemite si en dan za iskanje idej, delavnico, skupinsko delo, ustvarjalnost in predstavitev žiriji. Na koncu bosta razglašeni zmagovalni skupini vsakega od izzivov in morda boste prav vi tisti, ki boste lahko praznovali prejem privlačne nagrade.
S sodelovanjem na dogodku boste izkusili, kako ste mladi opolnomočeni za razvoj inovativnih podnebnih rešitev za izzive iz lastne države in ublažitev visokoogljičnega življenjskega sloga.
Dogodek bo vodila Maja Vrčon, glavna trenerka programa Maja Vrčon, glavna trenerka programa Mladi iznajditelji Slovenija, s pomočjo facilitatorjev za usmerjanje skupinskega dela.
Za sodelovanje na dogodku Young Climathon ni potrebna predhodna udeležba na delavnicah Mladi iznajditelji, ki potekajo v okviru pouka ali kot izvenšolska dejavnost.
Naj vas spomnimo še, da smo o Mladih iznajditeljih pisali že v oktobru .
Prenovljene smernice za izvajanje kombiniranega izobraževanja
Izšle so pregledane in dopolnjene Smernice za izvajanje poklicnega in strokovnega izobraževanja v kombinirani obliki, v katerih so odgovori na vprašanja, kako načrtovati in organizirati kombinirano obliko izobraževanja na ravni vodstva, za posamezen letnik in programsko enoto.
Smernice v elektronski obliki so že dostopne, predvidena pa je tudi tiskana izdaja.
Mehke veščine v prodaji - Soft Skills in Retail
Igrica “Soft Skills in Retail” (Mehke veščine v prodaji) je odličen didaktični pripomoček za učitelje in orodje za dijake, s pomočjo katere se lahko učijo mehkih veščin v prodaji.
Igrica “Soft Skills in Retail” (Mehke veščine v prodaji) je odličen didaktični pripomoček za učitelje in orodje za dijake, s pomočjo katere se lahko učijo mehkih veščin v prodaji. Igrica je bila razvita v okviru projekta Erasmus +, v katerem so poleg strokovnih delavcev in dijakov Ekonomske šole Ljubljana sodelovali še predstavniki šol štirih evropskih držav (Španija, Francija, Italija, Nemčija). Dijaki so se aktivno udeleževali projektnih srečanj in sodelovali v vseh vsebinskih deli priprave igrice. Na skupnih srečanjih projektnih partnerjev so se učili fotografiranja, snemanja video vsebin in obdelave fotografij, se pogovarjali s prodajalci o njihovem delu, izbirali logotip za projekt, se učili podjetniških veščin in kompetenc ob uporabi modela Kanvas, spoznavali trgovino prihodnosti in spoznavali različne mehke veščine ter njihovo vlogo v prodaji.
Na osnovi pridobljenega znanja je bila skrbno zasnovana didaktična računalniška igrica, ki z vrednotenjem uporabnikovih odgovorov na realne prodajne in druge situacije v trgovini prikaže rezultat v obliki 360° mrežnega grafa. Iz prikaza je mogoče na zelo enostaven način razbrati vrednosti osmih, po mnenjih prodajalcev najpomembnejših, mehkih veščin: odzivnost, avtonomija, timsko delo, aktivno poslušanje, obvladovanje čustev, vztrajnost, iniciaivnost in točnost. Igrica je v celoti zasnovana v angleškem jeziku, ki dijake dodatno spodbuja h krepitvi jezikovnih kompetenc.
Igrica je dostopna prek spleta tudi na mobilnih napravah ter za uporabo ne zahteva zapletenih registracij in gesel.
Vir: Center RS za poklicno izobraževanje
Poročilo o evalvaciji PUD v šolskem letu 2019-2020
Praktično usposabljanje z delom (v nadaljevanju PUD) je pomemben sestavni del vsakega izobraževalnega programa v poklicnem in strokovnem izobraževanju.
Poleg znanj, veščin in spretnosti, ki jih dijaki pridobivajo v realnem delovnem okolju, ima PUD za dijake pomembno vlogo pri:
- socializaciji v delovnem okolju,
- spoznavanju dinamike realnega delovnega procesa,
- prevzemanju skupne odgovornosti za kakovost opravljenega dela.
Glede na navedena izhodišča nas je v raziskavi predvsem zanimalo, kako je potekala izvedba PUD v šolskem letu 2019/2020, še posebej v času ukrepov za zajezitev pandemije COVID-19, ko so bile šole zaprte, prav tako pa niso delovala podjetja, delavnice, servisi, ipd., kjer se za dijake in dijakinje izvaja praktično usposabljanje z delom.
Glavni rezultati evalvacije:
- V 70 % oddelkov (N=474) srednjega poklicnega in strokovnega izobraževanja je bilo PUD realizirano v celoti ali večinoma.
- V 78 % oddelkih (N=109) so bili dijaki v času pandemije namesto v PUD, vključeni v izobraževanje na daljavo in sicer v izvajanje splošnoizobraževalnih predmetov in strokovnih modulov ter v prilagojeno izvajanje PUD, to je: izdelava projektnih nalog, izdelava izdelkov, dopolnjevanje dnevnikov in delovne dokumentacije ipd.
- 80 % razrednikov je povedalo, da so bili v času rahljanja ukrepov vsi oz. večina dijakov napoteni na PUD. Glavna razloga, da šole dijakov niso napotile na PUD, sta bila zaprtje podjetij ali priznavanje PUD.
- Podrobnejši vpogled v raziskavo najdete v poročilu.
Vir: Center RS za poklicno izobraževanje
2019
Slovenci smo v robotiki med najboljšimi na svetu!
Na svetovnem prvenstvu »RoboCup Rescue Rapidly Manufacturing Robots Challenge« je ekipa Mechatronics Rescue Team, ki so jo sestavljali Florjan Plohl, Žan Marinšek, Tomaž Rejc Zagožen in Marcel Urankar, dijaki 4. letnika programa tehnik mehatronike na ŠC Celje, osvojila izjemno tretje mesto. Uvrstili so se za Kitajsko in ZDA. Prvenstvo je potekalo v avstralskem Sydneyju od 2. do 8. julija 2019. Mentorja dijakom sta bila učitelja mag. Matej Veber, ki je dijake na svetovno prvenstvo popeljal že tretjič, in Miloš Bevc. Izvrstna uvrstitev na letošnjem svetovnem prvenstvu jim je zagotovila vstopnico za RoboCup 2020, ki bo v francoskem Bordeauxu. Tako se tradicija sodelovanja ŠC Celje na svetovnem prvenstvu v robotiki nadaljuje. Po Japonski, Kanadi, kjer so zasedli četrto mesto, in Avstraliji se bodo prihodnje leto podali v Francijo. Držimo pesti.
6. državno tekmovanje Projekcije in kotiranje 2019 (PIKO)
Skupnost strojnih šol in Center RS za poklicno izobraževanje sta v sodelovanju s šolami izpeljala šesto državno tekmovanje iz risanja projekcij in kotiranja - PIKO 2019. Na tekmovanju so sodelovali dijaki srednjih šol tehniške usmeritve, ki se izobražujejo po programih SPI, SSI in PTI, in sicer na področjih strojništva, mehatronike, lesarstva, gradbeništva in dijaki tehniške gimnazije.
Tekmovanje je potekalo na dveh ravneh, in sicer na šolski ravni ter državni ravni. Cilji tekmovanja iz projekcij in kotiranja so predvsem širjenje, poglabljanje in nadgrajevanje znanja iz tehniškega komuniciranja, vključno s povezovanjem tehniškega komuniciranja z drugimi znanji, popularizacija tehnike ter spodbujanje mladih k razmišljanju, usmerjenemu v prakso, odločanju in boljši predstavljivosti v tehniki.
Državna tekmovalna komisija (DTK PIKO) v sestavi: Erika Broz Žižek, Marija Šibanc, Marjan Pograjc, Andrej Jakobčič in Boris Podgrajšek je s predstavniki Skupnosti strojnih šol, CPI in gostujoče šole državnega tekmovanja usklajeno sodelovala pri načrtovanju organizacije tekmovanja, pripravi tekmovalnih nalog in izvedbi tekmovanja.
V skladu z razpisom so 20. marca 2019 na 24-ih tehniških šolah po Sloveniji potekala šolska tekmovanja PIKO, ki se jih je udeležilo več kot 500 dijakov, sodelovalo je 39 mentorjev. Na vseh šolah so imenovali šolske tekmovalne komisije, ki so bdele nad potekom šolskega tekmovanja, zagotovile ocenjevanje in posredovanje rezultatov. Za dosežke na šolskem tekmovanju bo podeljenih 154 bronastih priznanj izbranim dijakom, ki so dosegli zadovoljivo mesto oziroma število točk.
Na državno tekmovanje se je uvrstilo 49 najboljših dijakov iz vseh prijavljenih srednjih šol, ki so izvedle šolsko predtekmovanje. Državno tekmovanje PIKO smo organizirali v sredo, 24. aprila 2019, gostil ga je Šolski center Postojna.
Po tekmovanju so člani državne tekmovalne komisije in mentorji, ki so bili organizirani v ocenjevalne pare, ocenili rešene naloge. Tekmovalci in nadzorni učitelji so se v spremstvu učiteljev iz ŠC Postojna pod skrbnim nadzorom Antona Drobniča med tem časom odpeljali v Pivko, kjer so si ogledali Park vojaške zgodovine.
Na zaključni slovesnosti je predsednica Erika Broz Žižek razglasila neuradne rezultate. Helena Posega Dolenc, ravnateljica ŠC Postojna, in Marija Šibanc, predstavnica Centra RS za poklicno izobraževanje, sta podelili simbolične praktične nagrade najboljšim dijakom, najboljši trije so prejeli tudi komplete orodja Unior.
Nagrade za najboljše dosežke so prejeli: za 1. mesto Tilen Verderber iz ŠC Novo mesto, Srednje gradbene, lesarske in vzgojiteljske šole, za doseženih 76 točk, za 2. mesto Jure Barbo, izŠC Novo mesto, Srednje strojne šole, za doseženih 69 točk in za 3. mesto Dominik Božič, iz ŠC Ljubljana, Srednje strojne in kemijske šole, za doseženih 67 točk.
Na sliki so najboljši dijaki in njihovi mentorji (od leve proti desni): mentor Marko Prošek in tretjeuvrščeni Dominik Božič, oba iz ŠC Ljubljana, Srednje strojne in kemijske šole, prvouvrščeni Tilen Verderber in mentorica Nadja Kapš, oba iz ŠC Novo mesto, Srednje gradbene, lesarske in vzgojiteljske šole ter drugouvrščeni Jure Barbo inmentor Andrej Jakobčič, oba iz ŠC Novo mesto, Srednje strojne šole.
Vsem tekmovalcem smo čestitali in podelili praktične nagrade, enako smo se zahvalili tudi vsem mentorjem, državni tekmovalni komisiji PIKO in sodelujočim predstavnikom gostujoče šole.
Za dosežke na državnem tekmovanju iz projekcij in kotiranja PIKO 2019 bodo dijaki, ki so dosegli ustrezno število točk, prejeli zlata ali srebrna priznanja:
- 13 dobitnikov ZLATIH priznanj: Tilen Verderber, ŠC Novo mesto, Srednja gradbena, lesarska in vzgojiteljska šola; Jure Barbo in Blaž Habinc, oba ŠC Novo mesto, Srednja strojna šola; Dominik Božič in Luka Žitko, oba ŠC Ljubljana, Srednja strojna in kemijska šola; Aleks Furlan, Srednja tehniška šola Koper; Tomaž Grajfoner, ŠC Ptuj, Strojna šola; Sara Colarič, Matic Ančimer in Gašper Buršič, vsi ŠC Krško-Sevnica, Srednja poklicna in strokovna šola Krško; Ožbej Plos, ŠC Postojna, Srednja šola Postojna; Matic Smogavec, TŠC Maribor, Srednja strojna šola ter Rok Štrovs, Srednja tehniška in poklicna šola Trbovlje;
- 22 dobitnikov SREBRNIH priznanj: Žiga Črešnik in Gregor Gašper, oba ŠC Ravne na Koroškem, SŠ Ravne; Miha Šeruga in Saša Banfi, obaSrednja poklicna in tehniška šola Murska Sobota; Žak Boltavzer, Tehniški šolski center Maribor, Srednja strojna šola; Tilen Šketa in Jan Šketa, oba ŠC Celje, Srednja šola za strojništvo, mehatroniko in medije; Timotej Ambrožič, Srednja šola Jesenice; Martin Sešlar, ŠC Krško-Sevnica, Gimnazija Krško; Jure Kramberger, ŠC Ptuj, Strojna šola; Andraž Kerin, ŠC Krško-Sevnica, Srednja poklicna in strokovna šola Krško; Tilen Valenčič in Jakob Kebe, oba ŠC Postojna, Srednja šola Postojna; Anže Geržej, ŠC Nova Gorica, Strojna, prometna in lesarska šola; Tadej Mlinar in Tadej Gnezda, oba Gimnazija Jurija Vege Idrija, Strojna šola; Matej Habjan, ŠC Škofja Loka, Srednja šola za strojništvo; Anže Novinec, ŠC Nova Gorica, Gimnazija in zdravstvena šola; Matej Ingolič, Lesarska šola Maribor; Vito Houbar, Dvojezična srednja šola Lendava; Jurij Bastarda, ŠC Ljubljana, Srednja strojna in kemijska šola ter Miha Kolar, ŠC Slovenske Konjice-Zreče, Srednja poklicna in strokovna šola Zreče.
Dijaki, ki so se na šolskem tekmovanju z zadostnim številom točk uvrstili na državno tekmovanje PIKO 2019, prejmejo vsi bronasta priznanja.
Vsem dijakom čestitamo za dosežke in priznanja.
Zahvala gre vsem sodelujočim: mentorjem, ki so navdušili dijake za tekmovanje, šolskim tekmovalnim komisijam za izpeljavo šolskih tekmovanj, članom DTK PIKO, še posebej predsednici odbora Eriki Broz Žižek, in Šolskemu centru Postojna za izkazano gostoljubje.
Vir: Center RS za poklicno izobraževanje
Podjetja pozdravljajo vajeništvo
Objavljamo prvo evalvacijsko poročilo o poskusnem izvajanju vajeništva
2018
Poročilo po prvem in drugem krogu izbirnega postopka za vpis v srednje šole za šolsko leto 2018/2019
Na razpisu za vpis v srednje šole za šolsko leto 2018/2019 je bilo na skupno 23.134 (lani 22.968) razpisanih mest do začetka prvega kroga izbirnega postopka do 17. junija 2018, prijavljenih 18.428 (lani 18.706) kandidatk in kandidatov. V programih nižjega poklicnega izobraževanja (NPI) je bilo prijavljenih 497 (lani 436) kandidatov, v programih srednjega poklicnega izobraževanja (SPI) 3.840 (lani 3.987), srednjega strokovnega izobraževanja (SSI) 7.597 (lani 7.864) in v gimnazijske programe (GIM) 6.494 (lani 6.419) kandidatov, od tega 5.321 kandidat v program splošne gimnazije in 1.173 kandidatov v programe strokovnih gimnazij.
Na šolah z omejitvijo vpisa je bilo na dan 17. junij 2018 prijavljenih 4.970 (lani 5.765) kandidatov, prvotno prijavljenih na programih z omejitvijo vpisa je bilo sicer 5.037 kandidatov, na 4.021 (lani 4.658) vpisnih mest za prvi krog in 445 mest za 2 drugi krog (lani 508) ter 13.458 (lani 12.941) kandidatov na šolah, ki niso omejile vpisa, na 18.809 (lani 18.078) mest.
Po končanem prvem krogu izbirnega postopka se je do 22. junija 2018 vpisalo skupaj 16.825 kandidatov, od tega 4.022 na šolah z omejitvijo vpisa.
Po prvem krogu izbirnega postopka se 948 kandidatom, prijavljenih na šolah z omejitvijo vpisa, ni uspelo uvrstiti na želeno šolo, ali pa morda do izbirnega postopka niso izpolnili vpisnega pogoja (dokončana osnovna šola). Za 2. krog izbirnega postopka je bilo prostih še 445 mest na šolah, ki so omejile vpis, in 5.518 mest na ostalih šolah. V drugem krogu izbirnega postopka je sodelovalo 840 kandidatov. Od tega je bilo na prvo navedeno željo sprejetih 469 kandidatov, na drugo 261, na tretjo 64, na četrto 25, na peto 6 kandidatov, na šesto prav tako 6 kandidatov, na sedmo željo pa eden kandidat. Na nobeno izmed izbranih šol se ni uspelo uvrstiti 8 (lani 5) kandidatom, od tega so kar štirje kandidati rangirali samo eno šolo, trije samo dve šoli, en kandidat je sicer rangiral 5 šol oziroma izobraževalnih programov (od možnih 10), kjer pa glede na število točk niso bili uspešni.
Na dan 29. junij 2018 je sprejetih 17.657 kandidatov, in sicer v programe nižjega poklicnega izobraževanja 424 srednjega poklicnega izobraževanja 3.398, srednjega strokovnega izobraževanja 7.400 ter gimnazij 6.435 kandidatov. Največ kandidatov se je v okviru programov srednjega poklicnega izobraževanja vpisalo v programe Avtoserviser, Frizer, Gastronom – hotelir, Mizar, Prodajalec, Mehatronik operater, Elektrikar, Oblikovalec kovin – orodjar in tudi Slaščičar. Na področju srednjega strokovnega izobraževanja so se kandidati največ vpisovali v programe Zdravstvena nega, Ekonomski tehnik, Tehnik računalništva, Strojni tehnik in Predšolska vzgoja. Na področju gimnazijskega izobraževanja pa so se kandidati največ vpisovali v programe splošne Gimnazije, Tehniško gimnazijo in športni oddelek Gimnazije. Na šolah je še 771 prijavljenih kandidatov, ki se iz različnih razlogov še niso vpisali (niso še uspešno zaključili osnovne šole, ali so spremenili svoj namen, ali pa niso rangirali dovolj izobraževalnih programov, na katere bi bili uspešno razporejeni). Število še prostih mest za vpis v 1. letnik posameznih srednješolskih programov (po šolah) bo najkasneje 5. julija 2018 objavljeno na spletnih straneh Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport. Kandidati se lahko na šolah, kjer bodo še prosta mesta, vpišejo do začetka prihodnjega šolskega leta – do 31. avgusta 2018.
Vir: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport2016
Termini delavnic za pripravo in izdajo Europass prilog k spričevalu
CPI kot kontaktna točka za pobudo Europass že več let sodeluje pri pripravi in izdaji Prilog k spričevalu. Za pripravo teh dokumentov svetujemo uporabo spletne aplikacije, v kateri so od 2016 na voljo vsi izobraževalni programi.
Delavnice so namenjene vsem izobraževalnim ustanovam, ki izvajajo javno-veljavne izobraževalne programe poklicnega in strokovnega izobraževanja. Na delavnicah, na katerih bomo spoznali in praktično preizkusili izdajo prilog k spričevalu preko spletne aplikacije http://eps.europass.si/, bodo potekala v naslednjih terminih:
- sreda, 12. 10. 2016 (14.30 h – 17 h) na Srednji trgovski šoli Maribor
- sreda, 19. 10. 2016 (14.30 h – 17 h) na Šolskem centru Kranj
- sreda, 9. 11. 2016 (14.30 h – 17 h) na Šolskem centru Novo mesto
Natančne informacije o točni lokaciji boste prejeli ob prijavi. Zaželeno je, da s seboj prinesite primere podatkov o dijakih, ki jih tudi sicer uporabljate za pripravo prilog k spričevalu.
Število mest je omejeno, zato Vas prosimo, da se do 10. 10. 2016 prijavite na elektronsko pošto europass@cpi.si
Javni razpis za sodelovanje v programu vzpostavitev, dopolnitev in pilotni preizkus modela ugotavljanja in zagotavljanja kakovosti na področju vzgoje in izobraževanja
Center RS za poklicno izobraževanje so v petek dne 16. 9. 2016 obiskali predstavniki evropske komisije in sicer Direktorata za zaposlovanje, Sekretariata za ESCO. Namen obiska je bil podrobneje spoznati register kvalifikacij SOK ter na podlagi ugotovitV Uradnem listu RS (št. 60/2016 z dne 16. 9. 2016) je objavljen Javni razpis za sodelovanje v programu vzpostavitev, dopolnitev in pilotni preizkus modela ugotavljanja in zagotavljanja kakovosti na področju vzgoje in izobraževanja.
Javni razpis je sestavni del neposredne potrditve operacije – programa, ki se izvaja v okviru Operativnega programa za izvajanje Evropske kohezijske politike v obdobju 2014-2020. Operacijo delno financira Evropska unija iz sredstev Evropskega socialnega sklada (80 %) in Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport kot posredniški organ (20 %).
Služba Vlade RS za razvoj in evropsko kohezijsko politiko je izdala odločbo (št. 10-1/3/MIZŠ/0) o dodelitvi sredstev v višini 1.000.000,00 EUR. Skupna vrednost Javnega razpisa za proračunsko obdobje 2016/17 in 2017/18 je 171.904,00EUR. Operacijo v konzorcijskem partnerstvu izvajajo Šola za ravnatelje, Zavod Republike Slovenije za Šolstvo, Center za poklicno izobraževanje in Državni izpitni center.
Namen uvedbe programa, v okviru katerega se izvede ta javni razpis, je opredelitev skupnega koncepta ugotavljanja in zagotavljanja kakovosti (model UZK) na ravni vzgojno-izobraževalnih institucij (raven vrtca, osnovnih in srednjih šol) ter posredno evalvacije na ravni izobraževalnega sistema. Omenjen koncept pa bo v okviru programa tudi pilotno preizkušen. Temeljni cilji programa so tako:
- vzpostaviti enotnejši sistem ugotavljanja in zagotavljanja kakovosti,okvirno poenotiti razumevanje in pristop k samoevalvaciji šol in vrtcev z upoštevanjem področnih specifik,
- krepiti zmožnosti za izvajanje samoevalvacije na sistemski, organizacijski in individualni ravni,
- razviti in pripraviti izbrane obvezne ter izbirne referenčne okvire in kazalnike za uvajanje izboljšav in s tem povezano samoevalvacijo vrtcev in šol,
- vzpostaviti strokovna jedra na javnih zavodih za podporo vrtcem in šolam pri ugotavljanju in zagotavljanju kakovosti,
- vzpostaviti sodelovanje med MIZŠ in strokovnimi jedri za kontinuirano (tudi po zaključku programa) učinkovito delovanje sistema ugotavljanja in zagotavljanja kakovosti.
Po tem javnem razpisu se sofinancira del stroškov izvedbe programa in sicer DELO MREŽE RAZVOJNIH IN PILOTNIH VRTCEV IN ŠOL, ki vključuje naslednje aktivnosti:
- uvajanje procesnih elementov ter oblikovanje skupnih, nacionalnih izhodišč za izvajanje samoevalvacije v vrtcih in šolah,
- oblikovanje in preizkušanje kazalnikov za spremljanje obveznega področja kakovosti, tj: učenje in poučevanje,
- oblikovanje in preizkušanje kazalnikov za spremljanje izbirnega področja kakovosti, tj: vodenje,
- sodelovanje pri vzpostavitvi t.i. strokovnih jeder na javnih zavodih (šR, ZRSŠ, CPI, RIC).
V okviru aktivnosti za doseganje v programu zastavljenih ciljev je predvidena vzpostavitev mrež, v kateri bo preko javnega razpisa izbranih 16 RAZVOJNIH VRTCEV IN ŠOL TER 16 PILOTNIH VRTCEV IN ŠOL. Od tega 15 iz zahodne regije in 17 iz vzhodne regije, in sicer: 4 vrtci, 14 osnovnih šol, 6 gimnazij in 8 poklicnih in strokovnih šol.
Ostala podrobna določila so objavljena v Javnem razpisu.
Javni razpis bo odprt od dneva objave do 30. 9. 2016
Informativni dan bo 26. 9. 2016 ob 13. uri v prostorih MIZŠ, Masarykova 16, Ljubljana
Dodatna pojasnila ali informacije posredujte na eva.valant@solazaravnatelje.si, do najkasneje dva dni pred potekom roka za oddajo vlog.
Pomembno: Pred posredovanjem vprašanj se prosimo najprej podrobno seznanite z vsebino Javnega razpisa, Razpisno dokumentacijo in Prijavnim obrazcem.
Vir: Center RS za poklicno izobraževanjeObisk predstavnikov Evropske komisije na temo registra Slovenskega ogrodja kvalifikacij
ev podati priporočila za povezovanje registra SOK z bazo »ESCO« in portalom »Learning opportunities and qualifications in Europe«.
Goste je najprej pozdravil direktor Centra g. Elido Bandelj, sledila pa je njihova predstavitev razvoja baze »ESCO« in portala »Learning opportunities and qualifications in Europe«. V nadaljevanju sta Urška Marentič in dr. Borut Mikulec predstavila razvoj Slovenskega ogrodja kvalifikacij in register SOK.
Ob zaključku srečanja sta obe strani ugotovili, da je register SOK eden izmed najbolje pripravljenih tovrstnih registrov kvalifikacij v državah EU ter pripravljen v skladu s priporočili za povezovanje z omenjenima bazama. V naslednjih mesecih bo izvedena tehnična povezava med informacijskimi sistemi.
Vir: Center RS za poklicno izobraževanjeVeliko zanimanje za sodelovanje v programu Dvig poklicnih kompetenc učiteljev v letih 2016 in 2017
V četrtek, 25.08.2016 ob 13.00 uri je na Centru RS za poklicno izobraževanje potekal informativni dan o sodelovanju v programu Dvig poklicnih kompetenc učiteljev v letih 2016 in 2017.
Informativnega dne (predstavitev) se je udeležilo veliko število učiteljev, kjer jim je bil podrobneje predstavljen Javni razpis in razpisna dokumentacija za sodelovanje v programu. Izvedeli so, da se program izvaja v obliki krožnega zaposlovanja, kar pomeni da se učitelj oziroma strokovni delavec usposablja pri delodajalcu, v šoli pa ga nadomešča ustrezno usposobljena brezposelna oseba ali strokovnjak iz podjetja.
Krožno zaposlovanje se izvaja v obdobju od 1. 9. 2016 do 31. 10. 2017, pri čemer 1. 9. 2016 pomeni prvi možni datum pričetka usposabljanja in nadomeščanja ter 31. 10. 2017 zadnji možni datum zaključka usposabljanja in nadomeščanja.
Krožno zaposlovanje mora potekati strnjeno za obdobje dveh ali štirih mesecev, kjer je pri izvedbi krožnega zaposlovanja za štiri mesece možnost izbora dveh delodajalcev.
Namen programa je krepitev poklicnih kompetenc strokovnih delavcev na področju poklicnega izobraževanja.
Za vsa dodatna pojasnila v zvezi s programom kontaktirajte Vanjo Meserko, 01/5864 262, vanja.meserko@cpi.si.
Vir: Center RS za poklicno izobraževanjeŠtudijski obisk Centra za stručno obrazovanje Crne Gore
Center RS za poklicno izobraževanje je organiziral študijski obisk za predstavnike Centra za stručno obrazovanje Crne Gore (CSO), ki je potekal od 26. januarja do 28. januarja 2016. Sprejel jih je direktor Centra, gospod Elido Bandelj ter jim predstavil organizacijo CPI, njegove naloge kot osrednje slovenske inštitucije za razvoj, raziskave in svetovanje na področju poklicnega in strokovnega izobraževanja in mednarodno sodelovanje.
Vir: CPIZakon o slovenskem ogrodju kvalifikacij
Po večletnih prizadevanjih Centra RS za poklicno izobraževanje, Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport ter socialnih partnerjev po vzpostavitvi slovenskega ogrodja kvalifikacij in umeščanju le tega v evropsko ogrodje kvalifikacij, je ogrodje kvalifikacij v Sloveniji dobilo zakonsko podlago.
Zakon o slovenskem ogrodju kvalifikacij (SOK) je bil objavljen v Uradnem listu RS dne 28. 12. 2015 (št. 104/2015), 12. 1. 2016 pa je zakon stopil v veljavo. Zakon določa enotni sistem kvalifikacij v Republiki Sloveniji, temeljne pojme (kvalifikacija, učni izid, kompetenca, itd.), ujemanje ravni SOK z Evropskim ogrodjem kvalifikacij za vseživljenjsko učenje (EOK) in Evropskim ogrodjem visokošolskih kvalifikacij (EOVK), postopke in pristojnosti glede umeščanja kvalifikacij, vzpostavitev Nacionalne koordinacijske točke SOK in EOK ter vodenje evidenc (registra kvalifikacij SOK). Vsebina Zakona o slovenskem ogrodju kvalifikacij je dostopna na spletni strani Uradnega lista, vse aktualne informacije o SOK in EOK pa so dostopne na spletni strani slovenskega ogrodja kvalifikacij: www.nok.si
Vir: CPI2015
Vrata odpiram sam
Center RS za poklicno izobraževanje je organiziral zaključno konferenco projekta »Program spodbujanja podjetnosti v vzgoji in izobraževanju z namenom razvoja podjetništva med mladimi«, ki je podprt s sredstvi Evropskega socialnega sklada. Na dogodku so predstavniki projekta predstavili dosežke projektih aktivnosti.
Več o projektu si lahko ogledate na spletni strani projekta ter na video posnetku.
Vir: Vrata odpiram sam
Vabilo na 3. konferenco o razvoju kadrov
Vabljeni na 3. konferenco o razvoju kadrov »Kompetence 21. stoletja: od besed k dejanjem«, ki bo potekala 27. in 28. maja 2015 v Laškem.
Na 3. konferenci o razvoju kadrov »Kompetence 21. stoletja: od besed k dejanjem«, bomo skozi prizmo razvoja kompetenc predstavili stališča strokovnjakov ter skozi predstavitve uspešnih zgodb skladovih programov utrdili prepričanje, da se vlaganje v ljudi obrestuje.
Pri načrtovanju novih sistemskih ukrepov za razvoj kompetenc v obdobju 2014 – 2020, želimo spodbuditi izzive in prispevati k povezovanju podjetij, ministrstev, strokovnih institucij in izobraževalnih organizacij.
Konferenca bo letos prvič potekala kot dvodnevni dogodek. Prvi dan konference bomo iz različnih vidikov orisali razvoj kompetenc v vseh življenjskih obdobjih posameznika in se v okviru petih vsebinskih modulov, s številnimi zanimivimi gosti poglobili v aktualne teme iz področja kompetenc. Drugi dan bomo v strokovnih delavnicah v praksi osvojili znanje in veščine aktualnih vsebin, predstavljenih na prvem dnevu konference.
Udeležbo na konferenci priporočamo: vodilnim in kadrovskim delavcem podjetij, strokovni javnosti na področju gospodarstva, trga dela, zaposlovanja in izobraževanja ter študentom - štipendistom sklada, ki iščejo priložnost na začetku svojo poklicne poti.
Vir: Mojaizbira.siNacionalna konferenca KEKS, Brdo pri Kranju, 18. do 19. november 2015
Vljudno vabljeni k prijavi prispevkov na nacionalno konferenco Krepitev in evalvacija kakovosti v sistemu vzgoje in izobraževanja – KEKS, ki bo potekala 18. in 19. novembra 2015 v Kongresnem centru na Brdu pri Kranju. Konferenca je namenjena ravnateljem, strokovnim delavcem, vključenim v skupine za kakovost, učiteljem, vzgojiteljem ter drugim strokovnim delavcem vrtcev, osnovnih in srednjih šol in drugih vzgojno-izobraževalnih institucij, izobraževalcem učiteljev, pedagoškim svetovalcem ter raziskovalcem s področja vzgoje in izobraževanje.
Prispevke s področja učenja in poučevanja, klime in kulture, vodenja, profesionalnega razvoja zaposlenih in sodelovanja z deležniki lahko prijavite na spletni strani konference KEKS do 2. junija 2015: http://www.eurydice.si/index.php/aktualno/9857-vabilo-k-prijavi-prispevka-na-konferenco-keks.
Vir: Center RS za poklicno izobraževanjeSkupnost strojnih šol in CPI sta v sodelovanju s šolami izpeljala 2. državno tekmovanje iz projekcij in kotiranja - PIKO 2015
Na tekmovanju so sodelovali dijaki srednjih šol tehniške usmeritve, ki se izobražujejo po programih SPI, SSI in PTI, in sicer na področjih strojništva, mehatronike, elektrotehnike, lesarstva, gradbeništva in dijaki tehniške gimnazije.
Tekmovanje je potekalo na dveh ravneh, in sicer na šolski ravni ter državni ravni. Cilji tekmovanja so predvsem širjenje, poglabljanje in nadgrajevanje znanja iz tehniškega komuniciranja, vključno s povezovanjem TKO z drugimi znanji, popularizacija tehnike ter spodbujanje mladih k razmišljanju, usmerjenemu v prakso, odločanju in boljši predstavljivosti v tehniki.
Vir: Center RS za poklicno izobraževanjeRezultati razpisa, projekt CroCooS
Na razpis se je odzvalo 17 šol, izmed katerih je bilo 5 uvrščenih za sodelovanje v pilotni izvedbi kot testne šole in 10 kot kontrolne šole dveh tipov. Center RS za poklicno izobraževanje se vsem sodelujočim šolam najlepše zahvaljuje!
Rezultat razpisa za sodelovanje šol v projektu je objavljen na spletni strani projekta CroCooS. Medsektorske aktivnosti za preprečevanje zgodnjega opuščanja šolanja (CroCooS) je EU projekt s področja izobraževanja. Osredotoča se na preprečevanje in zgodnje ukrepanje za zmanjševanje osipa s posebnim poudarkom na sistemih zgodnjega opozarjanja, ki so osnovani na medsektorskem in horizontalnem sodelovanju različnih deležnikov.
V projektu sodelujejo partnerji in sodelavci iz Madžarske, Srbije, Nizozemske, Danske in Slovenije.
Razpis za sodelovanje šol v projektu CroCooS
Center RS za poklicno izobraževanje sodeluje v mednarodnem projektu CroCooS, katerega namen je razvoj uspešnih aktivnosti za preprečevanje zgodnjega opuščanja šolanja s poudarkom na medsektorskem sodelovanju.
naslednjim šolskim letom se pričenja leto in pol trajajoče testiranje v šolah v Srbiji, na Madžarskem in v Sloveniji. Testiranje bo spremljala evalvacija, katere namen je identifikacija učinkovitih aktivnosti v različnih a primerljivih okoljih.
Zato sodelujoče države izbor sodelujočih šol izvajamo preko razpisa, ki ga je CPI objavi v sredo, 18. 3. 2015 in k sodelovanju povabil skoraj 70 slovenskih poklicnih in strokovnih šol, ki zadoščajo prvemu kriteriju (število vpisanih dijakov).
Več o projektu CroCooS in razpisu predstavljamo na spletni strani CPI.
Izšla je publikacija Strokovne skupine za VKO Politike na področju vodenja kariere
Center RS za poklicno izobraževanje je izdal publikacijo Strokovne skupine za vseživljenjsko karierno orientacijo (VKO) Politike na področju vodenja kariere s priporočili.
Namen publikacije Strokovne skupine za vseživljenjsko karierno orientacijo je ponuditi nosilcem politik in odločevalcem priporočila za vodenje politik na področju vseživljenjske karierne orientacije za posamezne ciljne skupine glede na evropske smernice in pregled trenutnega stanja. Publikacija v tem smislu predstavlja vodilo za pripravo izhodišč in politik za medresorski sistemski pristop k urejanju področja preko projektov na področju vseživljenjske karierne orientacije v prihajajočem programskem obdobju za črpanje sredstev Evropskega socialnega sklada.
CPI novičnik - Februar 2015
Razposlali smo februarsko številko e-novic CPIskrice.
V kolikor CPIskric niste prejeli si jih lahko pogledate na spletni strani ali pa nam pišete na info@cpi.si in vam bomo prihodnjo številko e-novic poslali na vaš e-naslov.
Vir: Center RS za poklicno izobraževanjeSIRIKT 2015
Letos bo od 27. - 29. maja 2015 potekala že 9. mednarnodna konferenca SIRIKT 2015.
Vse porodnosti o konferenci, vabilo k oddaji prispevkov in natečaji so objavljeni na spletni strani konference.
Vir: Center RS za poklicno izobraževanjeŠtudijski obisk CPI na Nizozemskem
5 sodelavcev CPI se je od 4. do 6. februarja 2015 udeležilo študijskega obiska na šolskem centru ROC West Brabant v Bredi na Nizozemskem.
V okviru zelo pestrega programa smo spremljali pouk na ekonomski šoli Florijn, obiskali pa smo tudi biotehniško šolo Prinsentuin ter enega od delodajalcev, pri katerem dijaki opravljajo praktično izobraževanje. Pozorni smo bili na načine individualizacije in fleksibilne organizacije pouka, ki upošteva predhodno pridobljeno znanje dijakov, ter na praktično usposabljanje pri delodajalcu in povezovanje z delodajalci v obliki realnih delovnih nalog, ki jih dijaki opravljajo pri pouku v šoli. Program obiska so v okviru projektnega dela pri pouku pripravile 4 dijakinje, ki so se vpisale v srednješolski program s predhodno izobrazbo in ga bodo zaključile v polovico krajšem času (1,5 namesto 3 leta). Te dijakinje so nas skupaj z učitelji tudi ves čas spremljale. Pouk, ki smo ga opazovali, je bil organiziran fleksibilno, vendar je to v veliki meri odvisno od učitelja. Dijaki imajo na intranetu vsa potrebna gradiva in naloge, ki jih morajo opraviti. Pri pouku jim pomagajo učitelji, sicer naloge lahko opravljajo samostojno kadar koli. Vsak ima svoj prenosni računalnik in le nekaj učbenikov oziroma gradiv je v papirni obliki, na voljo so v učilnicah. Eden od poudarkov študijskega obiska so bili tudi ukrepi za preprečevanje osipa. Nizozemci imajo elektronski sistem beleženja prisotnosti, ki je povezan z lokalno skupnostjo. Tako veliko lažje sodelujejo s socialnim skrbstvom in drugimi službami, če je potrebno.
Največ časa pa smo posvetili obojestranski izmenjavi izkušenj, saj nizozemski učitelji aprila pridejo na obisk v Slovenijo.
Vir: Center RS za poklicno izobraževanjePogledi na temo vajeništva
Izšla je nova številka Pogledov, biltena za spodbujanje kakovosti v poklicnem in strokovnem izobraževanju. Posvečena je 40. obletnici delovanja Evropskega centra za razvoj poklicnega usposabljanja.
V skladu z evropskimi trendi smo s to število Pogledov želeli opozoriti na stanje vajeništva v Sloveniji. Zgodovinski pregled in trenutni razvoj nam je razgrnil Boštjan Zgonc z Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport, ki je svojo celotno kariero posvetil poklicnemu izobraževanju. Prevedli smo tudi Cedefopov tematski povzetek o razvoju vajeništva, ki ponuja primerjavo vajeništva v Evropi in izpostavlja dobre prakse. Svoj pogled na vajeništvo je dodal tudi Branko Kumer, predsednik Strokovnega sveta RS za poklicno izobraževanje, ki pravi, da reforme ne potrebujemo, se je pa smiselno ozreti po Evropi, kjer lahko najdemo rešitve, ki so uporabne tudi za slovenski prostor. Poiskali smo tak primer, in sicer Dansko, ki je ravno v obdobju obsežne prenove poklicnega izobraževanja in usposabljanja. Regina Lamscheck Nielsen, ki se ukvarja z raziskavami na področju izobraževanja, nam je predstavila tako dobre kot šibke strani poklicnega izobraževanja in usposabljanja v svoji državi.
Pogledi so v e-obliki dostopni na naši spletni strani. Če si želite zagotoviti svoj tiskani izvod, pa nam pišite na info@cpi.si
Vir: Center RS za poklicno izobraževanjeProjekt Mapping v Walesu.
Partnerji projekta Mapping smo se januarja 2015 zbrali na mednarodnem srečanju, ki je potekalo na šolskem centru Coleg Cambria v Walesu. Pregledali smo orodje MAP za pomoč pri uvajanju in izboljšanju individualnega učenja, ki smo ga testirali v vseh državah partnericah in se dogovorili za dopolnitev vsebin. Orodje bomo prevedli tudi v slovenščino in mu dodali relevantne dokumente, AV gradivo in primere dobrih praks iz Slovenije.
V okviru projekta bo nastal tudi mednarodni spletni tečaj (MOOC) za uvajanje in izboljšanje individualnega učenja. Zasnovan bo po finskem modelu Diana (Dialogical Authentic Learning on the Net), ki sistematično spodbuja dialog med udeleženci posameznih študijskih skupin na tečaju ter na podlagi avtentičnih situacij vodi k izboljšanju lastne prakse. Če vas sodelovanje na tečaju zanima, pišite na kontaktni naslov. Testna izvedba tečaja je brezplačna.
Kontakt: danusa.skapin@cpi.si
Vir: Center RS za poklicno izobraževanjeIzšla je knjižica Moja kariera
Center RS za poklicno izobraževanje je izdal knjižico Moja kariera v kateri so zbrane osnovne informacije o tem, kaj je pomembno pri vodenju kariere v različnih življenjskih obdobjih.
Zbrane informacije v knjižici Moja kariera so namenjene otrokom, učencem, dijakom, študentom, mladim in odraslim, staršem in strokovnim delavcem. Informacije v knjižici so zato razdeljene v poglavja, ki sledijo življenjskim obdobjem: od otroštva do odraslosti. Vsakemu poglavju so dodana priporočila, kako pristopiti k vodenju kariere, kaj bi bilo dobro vedeti in kje poiskati dodatne informacije. Posebna pozornost je v vsakem poglavju namenjena otroku, učencu ali študentu s posebnimi potrebami.
Vir: Center RS za poklicno izobraževanje
2014
1. državno tekmovanje Projekcije in kotiranje 2014
Zametek tekmovanja iz projekcij in kotiranja so šolska tekmovanja, ki jih je že več zaporednih let organiziral Ferdinand Humski, in med-šolsko tekmovanje, ki smo ga pod okriljem študijske skupine za tehniško komuniciranje izpeljali leta 2012 na Ptuju, na katerem je sodelovalo 36 dijakov iz petih šol.
Z idejo za izvedbo tekmovanja iz projekcij in kotiranja – PIKO 2014 smo se začeli ukvarjati dokaj pozno, šele po znani odpovedi načrtovanega Državnega srečanja strojnih šol. Organizirali smo srečanje študijske skupine za tehniško komuniciranje na to temo in sprejeli odločitev, da tekmovanje izpeljemo še v tem šolskem letu kljub kratkim rokom, marsikaterim pomislekom in oviram. Učitelji so se imeli priliko seznaniti z namero, okvirnimi dogovori in predlogi terminov že na srečanju ŠS.
Imenovali smo organizacijski odbor tekmovanja PIKO v sestavi: Erika Broz Žižek, Marija Šibanc, Ferdinand Humski, Marjan Pograjc in Andrej Jakobčič ter pripravili Pravilnik o tekmovanju iz projekcij in kotiranja. V skladu s pravilnikom smo v aprilu poslali razpis na šolske centre in srednje strojne šole ter ga objavili v spletni skupnosti Strojništvo.
K sodelovanju so bile povabljene srednje šole tehniške usmeritve v sklopu šolskih centrov in srednje strojne šole v Sloveniji. Odbor PIKO je s predstavnikoma Skupnosti strojnih šol in CPI usklajeno sodeloval pri načrtovanju organizacije tekmovanja in pri pripravi tekmovalnih nalog.
Tekmovanje je potekalo na dveh ravneh, in sicer na šolski ravni ter državni ravni. Cilji tekmovanja so predvsem širjenje, poglabljanje in nadgrajevanje znanja iz tehniškega komuniciranja, vključno s povezovanjem TKO z drugimi znanji, popularizacija tehnike ter spodbujanje mladih k razmišljanju, usmerjenemu v prakso, odločanju in boljši predstavljivosti v tehniki.
Kandidati so v eni uri na podlagi izometrične projekcije izdelali pravokotno projekcijo enega modela, ki ga je za vsako stopnjo tekmovanja izbral odbor PIKO, in ga ustrezno kotirali. Vsebinsko tekmovanji nista bili zelo zahtevni, saj smo preverjali znanje generičnih kompetenc strojništva iz tehniškega komuniciranja. Menimo, da za tekmovanje PIKO sicer niso bile potrebne posebne priprave, da pa treniranje in urjenje vedno koristi.
V skladu z razpisom so 9. maja 2014 na 17-ih tehniških šolah po Sloveniji potekala šolska tekmovanja PIKO, ki se jih je udeležilo 340 dijakov, sodelovalo je 24 mentorjev. Na vseh šolah so imenovali šolske tekmovalne komisije, ki so bdele nad potekom tekmovanja, zagotovile ocenjevanje in posredovanje rezultatov. Za dosežke na šolskem tekmovanju bo na vseh šolah podeljenih 114 bronastih priznanj izbranim dijakom, ki so dosegli ustrezno število točk.
Na državno tekmovanje se je uvrstilo 41 najboljših dijakov iz vseh prijavljenih srednjih šol, ki so izvedle šolsko predtekmovanje. Državno tekmovanje PIKO smo organizirali v soboto, 17. maja 2014 v Škofji Loki. Po tekmovanju so člani odbora tekmovanja (predstavniki odbora PIKO in mentorji) ocenili rešene naloge in predsednica Erika Broz Žižek je razglasila neuradne rezultate. Predsednik skupnosti Martin Pivk je najboljšim trem dijakom: Marku Jazbecu iz ŠC Krško-Sevnica, SPSŠ Krško za doseženih 92 točk in s tem 1. mesto, Keniju Šuligoju iz Tehniškega šolskega centra Nova Gorica za doseženih 89 točk in s tem 2. mesto ter Luki Brajniku iz Srednje tehniške šole Koper za doseženih 87 točk in s tem 3. mesto na tekmovanju, razdelil lepe praktične nagrade (kompleti orodja Unior), posebej se je zahvalil za angažiranje tudi predsednici odbora PIKO Eriki Broz Žižek in svetovalki področja iz CPI Mariji Šibanc.
Vsem tekmovalcem smo čestitali in podelili praktične nagrade, enako smo se zahvalili tudi vsem mentorjem, odboru PIKO, predsedniku Skupnosti strojnih šol in drugim sodelujočim pri organizaciji tekmovanja. Dijaki, ki so sodelovali na državnem tekmovanju iz projekcij in kotiranja PIKO 2014, prejmejo glede na dosežen uspeh zlato ali srebrno priznanje.
- 11 dobitnikov ZLATIH priznanj: Marko Jazbec in Andrej Špiler, oba ŠC Krško-Sevnica, SPSŠ Krško; Keni Šuligoj in Jure Laščak, oba TŠC Nova Gorica; Luka Brajnik, STŠ Koper; Žan Sitar, ŠC Ptuj, Strojna šola; Boštjan Hrovat, ŠC Slovenske Konjice-Zreče, SPSŠ Zreče; Nejc Legvart, Srednja tehniška in poklicna šola Trbovlje; Matic Dolenc, ŠC Škofja Loka, Šola za strojništvo; Matija Janžič, ŠC Maribor, Srednja strojna šola in Jan Starina, ŠC Novo mesto, Srednja strojna šola.
- 23 dobitnikov SREBRNIH priznanj: Vito Kokol Bogme in Sandi Habjanič, oba ŠC Ptuj, Strojna šola; Jan Pustavrh, ŠC Krško-Sevnica, SPSŠ Krško; Matevž Sosič, STŠ Koper; Rok Maher, ŠC Ravne na Koroškem, SŠ Ravne; Urban Ocepek, ŠC Velenje, Strojna šola; Kristjan Fridrih in Niko Drozg, oba ŠC Maribor, Srednja strojna šola; Matic Holobar in Urban Žonta, oba ŠC Celje, SŠSMM; Luka Repše, ŠC Novo mesto, Srednja strojna šola; Jakob Maver, TŠC Nova Gorica; Mohor Kozmus, Krištof Zaletelj, Rok Svetina in Samo Perc, vsi Srednja šola Jesenice; Matej Halas in Simon Vuk, oba Dvojezična srednja šola Lendava; Gašper Hren, ŠC Slovenske Konjice-Zreče, SPSŠ Zreče; Matic Dolinšek, STPŠ Trbovlje ter Andraž Rupnik, Andraž Flander in Peter Jesenko, GJV Idrija.
Dijaki, ki so se na šolskem tekmovanju z zadostnim številom točk uvrstili na državno tekmovanje PIKO 2014, prejmejo hkrati tudi bronasta priznanja.
V imenu študijske skupine in organizatorjev vsem dijakom čestitamo za dosežke in priznanja.
Zahvala gre vsem sodelujočim: mentorjem, ki so navdušili dijake za tekmovanje, šolskim tekmovalnim komisijam za izpeljavo šolskih tekmovanj, članom odbora PIKO, še posebej predsednici odbora Eriki Broz Žižek, svetovalki področja Mariji Šibanc in predsedniku Skupnosti strojnih šol Martinu Pivku za prispevke pri organizaciji državnega tekmovanja, zagotovitvi izvedbe in nagrad, hkrati zahvala tudi podjetju Unior Zreče za donatorstvo ter Šolskemu centru Škofja Loka za izkazano gostoljubje.
Vir: Center RS za poklicno izobraževanjeZaključna konferenca projekta AC 2 – rokodelska akademija 2
Rokodelstvo ima že od nekdaj pomembno socialno in ekonomsko vlogo za ljudi na našem ozemlju in kot tako predstavlja pomembno kulturno dediščino in tradicijo. Tudi danes pri nas živijo številni rokodelci. Nekateri od njih delujejo samostojno, drugi se poskušajo povezovati v različne rokodelske mreže, vendar na žalost zanimanje za rokodelske poklice upada.
Obuditev kulturne dediščine in ekonomski razvoj rokodelstva je združil številne partnerje iz Slovenije in Madžarske najprej v projektu Rokodelska akademija, ki smo ga leta 2011 vsebinsko nadgradili s projektom Rokodelska akademija 2. Projekt deluje po načelu "od spodaj navzgor", preko mreženja z rokodelci, lokalnim okoljem, ranljivimi skupinami ter izobraževalnimi in kulturnimi institucijami in z neovirano uporabo skupne infrastrukture omogoča pretok mednarodnih izkušenj in znanja s področja rokodelstva. Interdisciplinarna ozadja projektnih partnerjev in podpornih akterjev zagotavljajo kakovost pri ohranjanju, revitalizaciji in razvoju kulturnih vsebin.
Center RS za poklicno izobraževanje je tekom celotnega trajanja projekta Rokodelska akademija 2, kot osrednja razvojna institucija na področju poklicnega in strokovnega izobraževanja v Sloveniji, imel ključno vlogo v izobraževalnih aktivnostih projekta. Zadolžen je bil za razvojno delo na področju razvoja nacionalnih poklicnih kvalifikacij, razvoja izobraževalnih programov ter evalvacije in spremljanje programskih in pedagoških novosti. Zato smo v okviru projekta sledili dvema glavnima ciljema:
1. oblikovati nove in nadgrajevati obstoječe programe izobraževanja in usposabljanja na področju rokodelstva
V okviru projekta smo razvili tri nove nacionalne poklicne kvalifikacije in sicer: Izdelovalec / izdelovalka vezenin, Vitražist / Vitražistka in Okraševalec / okraševalka jajc, ki sledijo ohranjanju in varovanju izročila kulturne dediščine. Za vse NPK smo pripravili tudi programe usposabljanja.
2. evalvirati in nadgrajevati stanje in priložnosti na področju rokodelstva in domače obrti
Pripravljena je bila tudi Evalvacija izobraževanja in usposabljanja za rokodelske poklice, kjer smo z dvema anketnima vprašalnika zbrali mnenja in informacije na temo izobraževanja in usposabljanja za rokodelske poklice s strani rokodelcev in t. i. podpornih organizacij. Svoje misli so z nami podelili sodelavci osmih podpornih organizacij ter 110 rokodelcev. Sporočilo celotne evalvacije lahko strnemo v poziv javnosti, da področje domače in umetnostne obrti oziroma rokodelstva ter temu področju namenjenega izobraževanja in usposabljanja prepoznamo kot specifično področje vredno posebne pozornosti in temu prilagojenega pristopa k nadaljnjemu razvoju.
Bogate izkušnje iz preteklih obdobij in odlično sodelovanje med partnerji so nas gnali novim rezultatom naproti in projekt nam je predstavljal svojevrsten izziv. Cilji, ki smo si jih zastavili so bili ambiciozni in s pomočjo vseh projektnih partnerjev smo jih tudi uspeli doseči. Dne 19.05.2014 je v sklopu letnega srečanja organov Evropskega teritorialnega sodelovanja potekala tudi predstavitev projekta v Bruslju, kjer je bil projekt Rokodelska akademija izpostavljen skupaj s še tremi projekti kot eden izmed najboljših primerov dobre prakse, ki ga je Evropska komisija izbrala med več kot 6.000 projektov, ki so se izvajali v obdobju 2007-13.
28.05.2014 je v Veržeju potekala zaključna konferenca projekta Rokodelska akademija 2. V okviru zaključnega dogodka so projektni partnerji predstavili izobraževalni, raziskovalni in turistični vidik tri leta trajajočega mednarodnega projekta Slovenija – Madžarska
Vir: Center RS za poklicno izobraževanjePriročnik za vrednotenje neformalno pridobljenega znanja
V okviru projekta ESS Razvoj pismenosti ter ugotavljanje in priznavanje neformalnega učenja od 2011 do 2014 je bil na Andragoškem centru Slovenije konec leta 2013 izdan priročnik z naslovom Ugotavljanje, vrednotenje in priznavanje neformalno in priložnostno pridobljenega znanja odraslih.
V priročniku je, poleg opravljenega dela na projektu, celostno predstavljeno področje vrednotenja in priznavanja neformalno in priložnostno pridobljenega znanja: razvoj področja in zakonodaje, različni nameni postopkov vrednotenja in priznavanja neformalno in priložnostno pridobljenega znanja, opis kompetenc (ključne in poklicne kompetence, kompetence vsakdanjega življenja), predstavitev postopka vrednotenja in priznavanja neformalno in priložnostno pridobljenega znanja, osebja, ki v postopku sodeluje in metod/orodja, ki se v postopku uporabljajo, izpostavljen je pomen partnerstva na različnih ravneh ter zagotavljanja kakovosti.
Priročnik je namenjen tako strokovnim delavcem, ki izvajajo postopke vrednotenja in priznavanja neformalno in priložnostno pridobljenega znanja, strokovni javnosti in oblikovalcem politik področja kot tudi vsem ostalim, ki jih področje zanima.
Vir: Ugotavljanje, vrednotenje in priznavanje neformalno in priložnostno pridobljenega znanja odraslih.2012
Kratko Obvestilo: Evropski izziv spretnosti
Zaostajajoče povpraševanje po spretnostih povečuje tveganje za neusklajenost potreb in povpraševanja.
Vir: CedefopKratko Obvestilo: Strategija za razvoj spretnosti varovanja okolja?
Študija potreb po strokovni usposobljenosti in usposabljanju ima širše lekcije za uspešen prehod na zeleno gospodarstvo.
Vir: CedefopKratko Obvestilo: Od koncepta do prakse – implementacija evropskega programa za usposabljanje
Cedefopovi dosežki v letu 2011 in nove prioritete za obdobje 2012 2014.
Vir: CedefopSporočilo za javnost – Napoved potreb po spretnostih razkriva tveganja in priložnosti na evropskem trgu dela
Najnovejša Cedefopova napoved potreb po spretnostih kaže, da lahko Evropska unija pričakuje neto povečanje novih delovnih mest za 8 milijonov med leti 2010 in 2020. Skoraj desetkrat več delovnih mest (okoli 75 milijonov ), bo ustvarjenih za zamenjavo delavcev, ki zapustijo trg dela. Vendar pa neusklajenost ponudbe in povpraševanje in pomanjkanje spretnosti v nekaterih sektorjih, povečujejo tveganje za evropski trga dela in konkurenčnost evropskega gospodarstva.
Vir: CedefopSporočilo za javnost - Premajhno vlaganje v spretnosti za varovanje okolja zbuja skrb
Za podjetja okoljskega področja trenutna kriza pomeni večji dostop do kvalificiranih delavcev. Situacija spodbuja podjetja, da zmanjšajo vlaganje v spretnosti za varovanje okolja. Brez dolgoročnih vložkov, še posebej v znanstveno in tehnološko usposabljanje, lahko delodajalci kmalu utrpijo pomanjkanje delavcev s pravimi spretnostmi.
Pravzaprav države z nizko stopnjo brezposelnosti že čutijo pomanjkanje le teh. Možne posledice za evropsko ekonomijo in trg dela so resne. V prihajajoči Cedefopovi publikaciji je navedeno, da se temu lahko izognemo, če države med ukrepe vključijo tudi strategijo za spodbujanje spretnosti varovanja okolja v svoje okoljevarstvene in energetske politike .
Vir: CedefopZastarelost spretnosti in neusklajenost ponudbe in povpraševanja po spretnostih med evropskimi delavci: Zbiranje podatkov
Cedefop je objavil razpis za zbiranje ponudb o: “Skills obsolescence and skill mismatch among European workers: Data collection”. Cilje triletne okvirne pogodbe je priprava nabora podatkov, kar bo Cedefopu omogočilo podrobno analizo zastarelosti spretnosti in neusklajenosti ponudbe in povpraševanja po spretnostih med delavci v Evropi.
Nabor podatkov bo pripravljen na podlagi raziskave med zaposlenimi, ki bo opravljena v vsaj 16 državah članicah EU. Raziskava bo opravljena na osnovi vprašalnika, ki ga je pripravil Cedefop v sodelovanju z externo skupino expertov s področja spretnosti. Poleg nabora podatkov, morata biti pripravljena tudi zbirka podatkov in poročilo o kvaliteti podatkov.
Za dodatne informacije lahko zaprosite do 13. 8. 2012. Rok za oddajo ponudbe je 22.8.2012 ( do17.00 za osebno oddajo).
Vir: http://www.cedefop.europa.eu/EN/working-with-us/public-procurements/20107.aspxKratko Obvestilo: Europass 2005-2020: Dosežki in možnosti
Sedem let po začetku, miljoni ljudi uporabljajo Europass.Povezovanje s preostalim Evropskimi orodji bo omogočilo tudi večjo prepoznavnost spretnosti in kompetenc.
Vir: CedefopSporočilo za javnost - Kako strokovnjakom s področja izobraževanja koristi študijski obisk - in zakaj bi se prijavili
S študijskih obiskov se udeleženci vračajo z novimi idejami in novimi kontakti. Ideje vključujejo nove načine dela, nove načine dela v okviru ekip, nove učne metode …
Vir: Cedefop3. Letni ECVET Forum
V letošnjem letu so države članice začele izvajati Evropski kreditni sistema za poklicno izobraževanje in usposabljanje. Cilj sistem je, da se vsem dijakom , ki so vključeni v poklicno izobraževanje znanje prizna po vsej Evropski uniji. Na tretjem letnem forumu, ki je potekal od 31. maja do 1. junija v Bruslju, sta Cedefop in Evropska komisija predstavila tehtne razloge za vzpostavitev skupnosti za izmenjavo izkušenj v posameznih državah.
Vir: Cedefop2011
Prilagodljive učne poti za bolj izobraženo evropsko delovno silo
Za zagotovitev globalne konkurenčnosti Evrope, morajo države članice Evropske unije zagotoviti svojim državljanom široko paleto združljivih možnosti za učenje. Kateri izzivi čakajo na snovalce politik, odgovornih za razvoj poti napredka v sistemih izobraževanja in usposabljanja?
To je bila tematika mednarodne konference v Varšavi, katerega soorganizator sta bila Poljski Svet predsedstva in Evropske komisije z naslovom "Razvoj sodelovanja med poklicnim izobraževanjem, visokim šolstvom in izobraževanjem odraslih kot odgovor na vseživljenjsko učenja". Cedefop je bil aktivno vključen v izvajanje dveh konferenčnih delavnic.
Vzporedno je potekal petdnevni študijski obisk v Varšavi "Dvig kakovosti poklicnega izobraževanja in usposabljanja v sodelovanju z delodajalci in visokim šolstvom", kjer je tudi sodeloval Cedefopov strokovnjak
Vir: CedefopPravi pristop do usposabljanja lahko podjetjem pomaga dobiti najboljše iz starajoče se delovne sile
Ure glasbe in umetnosti so se izkazali za dobro metodo izboljšanja počutja in zadovoljstva z življenjem v starejših letih. Vendar formalno usposabljanje nima enakega učinka. Kaj formalno izobraževanje dela narobe? Ali je slabo prilagojeno potrebam starejših delavcev? Udeleženci mednarodnega seminarja razpravljali o tem, kaj je potrebno storiti, da se čim bolje izkoristi potencial starajoče se delovne sile.
Vir: CedefopPredstavitev spoznanj za izboljšanje pristopov usposabljanja »Providing evidence to improve training policies«
(Predstavitev spoznanj za izboljšanje pristopov usposabljanja), v katerem se Cedefop na kratko predstavi, prikaže svoje dosežke v letu 2010, kot tudi načrte za leto 2011. Dokument je v različnih jezikih dostopen na spodnji povezavi.
Vir: CedefopKaj se obeta kompetencam na evropskem trgu dela What next for skills on the European labour market«
(Kaj se obeta kompetencam na evropskem trgu dela), ki govori o tem, kako lahko recesija, migracija in različni pristopi politik v različni meri vplivajo na ponudbo in povpraševanje po kompetencah v Evropi. Dokument je v različnih jezikih dostopen na spodnji povezavi:
Vir: CedefopCedefop: Srednjeročne prioritete 2012 – 2014
Prvo poglavje: Prednostne naloge so odziv na Evropski strateški okvir za izobraževanje in usposabljanje, ki so ga Evropska komisija in pa države članice redefinirale leta 2009 in 2010, s koncem prejšnjega obdobja.
Srednjeročne prioritete, navedene v drugem poglavju, so sledeče:
• Podpirati modernizacijo sistemov poklicnega in strokovnega izobraževanja.
• Kariere in prehodi: nadaljnje poklicno in strokovno izobraževanje, učenje odraslih,učenje na delovnem mestu.
• Analiziranje potreb po spretnostih in kompetencah za informiranje izvajalcev.
V tretjem poglavju so definirani strateški cilji, poleg tega pa je tudi razloženo kako bo Cedefop uresničeval cilje in prioritete. Cedefopovo delo mora biti usklajeno z delom preostalih akterjev, kar zahteva obširno mreženje z mnogimi partnerji. Omenjeno mreženje je opisano v poglavju 4.